Pages

Tuesday, 2 August 2011

bulan ramadhan...

seperti kita tahu...sekarang bulan ramadhan...nk cerita cikit la sebab kompius...semalam tarawih dekat surau taman rumah sendiri la kan...then, jemaah perempuan nya situasi la kn kat csitu agak pelik la....adoi...tertanya2 pun ada...

1) boleh ke kita sembahyang jemaah jarak2 macam solat sorang2??
2) boleh ke penuhkn saf sebelah kiri dulu sebelum kanan?? (semua sbb nk kipas je??)
3) kalau jumpa dalam saf pun nk tunjuk muka masam (mungkin la dia sakit perut...huhu)

pening dengan ragam semua orang kn...patut la kita kenal ramai orang supaya kita tak la rase teruk sangat....=)

jom tarawih....

Wednesday, 27 July 2011

Jom Tengok Pokok...=)

           

              

       

              

             

emmm....banyaknye pokok pelik....haha
enjoy with all this pic!! =)

Perkahwinan Yang Pelik2 je...



ad ke yang nak buat macam ni?? =)



emm...pelik jugak kalau yang macam ni...



ada yang nak kahwin dengan bukan manusia x?? hihi



ad yang teringin wat lagi bahaya dari ni?? huhu



jadi kahwin x agak nya?? hahaha

kawin bebaik eh kalau ada yang nak kawin ni....hehe..menarik...

gambar restoran pelik...hihi

 nk keje kat sini x?? hehe
ad selera nak makan x?? =)
 apa pulak kalau macam ni?? huhu
 emmm....haha
 rilex kn kalau macam ni?? hehe

so...mane lagi tempat menarik kita nak pergi makan?? jangan lupa bawa jia jugak eh...hehe

MALAM RAMADHAN 2011 bakal INDAH DIHIASI HUJAN METEOR Sambut Bulan Puasa 1432H

 Wow...malam ramadan 2011 bakal di hiasi indah dengan hujan meteor bagi Sambut Bulan Puasa 1432H. Pasti sangat indah pada malam tu kalau dapat saksikan fenomena ini, tao pon tak pernah lagi saksikanyer dengan mata kepala sendiri lagi.


Tau tak, Malam Ramadhan 2011 bakal dihiasi indah dengan Hujan Meteor bagi Sambut Bulan Puasa 1432H yang tiba.

Dua Fenomena hujan meteor ini akan dijangkakan berlaku pada malam Ramadhan 2011 tepatnya pada Sabtu, 13 Ogos 2011, iaitu hujan meteor Perseids dan Delta Aquarids. Kedua hujan meteor tersebut akan dilengkapi dengan bulan purnama, tapi sayang nyer mungkin akan mengganggu panorama hujan meteor tersebut.

Fenomena hujan meteor Delta Aguarids akan berlaku pada saat puncak hujan meteor Perseids terjadi. Keduanya akan menghasilkan 15 hingga 30 bintang jatuh per jam. "Walaupon ada bulan terang , tetapi masih lagi dapat melihat hujan Delta Aquarids," kata Raminder Singh Samra, astronom dari H.R. MacMillan Space Centre di Vancouver, Kanada.

Perseids pulak akan dimulai dengan sekitar lima meteor per jam. Mereka dapat dilihat dua minggu sebelum pertengahan ogos. Sewaktu fenomena hujan meteor di malam Ramadhan 2011 1432H dianggarkan ada 60 hingga 120 meteor. Korang boleh saksikan fenomena ini mulai pukul 2 pagi sampai subuh. Buruj Perseus berada di arah timur laut dengan ketinggian 30 darjah. Sementara itu, aktiviti Delta Aquarids akan berlaku pada akhir Julai dan awal Ogos.

Hampir seluruh orang di dunia dapat melihat hujan meteor ini. Hujan dapat terlihat dengan jelas di daerah yang gelap, jauh dari gemerlap kota.

Hujan meteor Delta Aquarids dan Perseids terjadi karena atmosfera Bumi menghampiri awan yang terbentuk dari butiran-butiran partikel yang dilepaskan komet. Setiap partikel masuk ke atmosfera dengan kecepatan 150.000 kilometer per jam sehingga terbakar dan menghasilkan cahaya.

gitar gergasi dari 7000 pokok...

Pedro Martin Ureta seorang petani di Argentina menggunakan 7,000 pokok Cypress dan Eucalyptus untuk mencipta sebuah gitar gergasi sebagai mengingati mendiang isterinya, Graciela, yang mati pada tahun 1977 ketika usia isterinya baru 25 tahun. 

Mr Ureta berjumpa dengan isterinya pada tahun 1960-an ketika dia pulang selepas mengembara ke Eropah kerana menghabiskan masa dengan artis-artis. Pada usianya 28 tahun, dia pertama kali melihat isterinya yg ketika tu berumur 17 tahun dan merancang menghabiskan hidup bersama-sama.

Suatu hari ketika terbang melintasi Pampa, Graciela nampak sebuah kebun yang berbentuk seperti sebuah baldi, lepas tu dia bagitau suami dia untuk buat sebuah taman berbentuk gitar, alat muzik kesukaan isterinya. Pedro Martin Ureta ketika tu buat tak endah ja sebab sibuk dan berjanji akan membinanya nanti. Tapi apa dah nasib, isterinya mati kerana terjatuh ketika mengandung anak ke-5 diorang.

Lepas kejadian tue, dia menyesal sebab tak dengar cakap isterinya dan beberapa tahun kemudian dia mula merealisasikan impian isterinya. Dia mengupah beberapa orang pakar lanskap tapi diorang tak berminat. Akhirnya dia mula membuat semuanya seorang diri menggunakan gitar yang diletakkan di hadapannya. Dia melihat kebun nie membesar bersama 4 orang anaknya.





FAKTA: Mr Ureta nie x pernah tengok kebun dia dari udara sebab dia takut naik kapal terbang. Dia hanya melihatnya melalui gambar.

Sumber: http://www.budakbotak.com/2011/05/pedro-martin-ureta-membuat-gitar.html#ixzz1TK3PxTbs



sume boleh la tgk2 blog dia jgk...=)

bile duit da xde....=(

hidup kat tgh kota mmg perlu kn belanje yg BESAR... bkn nk ckp ape la...tp klau kte bli mkn, belanje tambang pergi blik kolej, brg keperluan lg....adoi...mmg xlrat nk cri duit klau RM200 just for 1 1/2 week je....mmg org kate gile belanje tp tu mmg kenyataan...tmbh2 lg duit rumah lg kn, sabun basuh...huhu...ni la rase klau kte cri duit sendri plak...emmm....penat mak ayah cri duit kat kampung tp dah ank duk kat tgh bandar belajar kne gune cost yg tinggi plak kn...sian mak ayah kite cube usaha kn tuk cri duit tuk kte....so, kne la kte balas dgn belajar rajin2 sampai la habis belajar t....biar mak ayah bangge hantar anak belajar mahal2 & give something yg mmg diaorg harap kn dari kita....love u mak ayah....=)

Friday, 15 July 2011

macam xpercaye!!

nk di jd kn cite....haritu ad la dengar radio yg bg statement lelaki 73% mengalami sakit jiwe and lebih nye pempuan....emmmm.....nape jd cmni eh?? cm pelik jgk kn...hihi...mesti laki bnyk tekanan yg dia alami wktu keje ke blaja...hehe

Wednesday, 29 June 2011

cobaan membunuh...!!!

cerita nya bermula bila nk balik dari kolej...hari ni balik menaiki bas(nama company harus dirahsiakn)..bas xla berape nk cantik tp boleh la sebab murah kn...kurang kn bajet tuk belanje lain pulak...huhu..emmmm....tp yang jadi cobaan membunuh ni sebabkn ad nye bas lain yang nk masuk line bas yang sy naiki..rAse waktu tu dari ngntok trus jage tuk pastikn xda ape2 yang akan jadi...bukan nk bandingkn race yang ad kat Malaysia ni, tp kaum ni selalu pandu dengan cara bahaya...klau nk tengok btl ke tak...cuba la perhatikan betul2...mane2 tempat pun pasti golongan ni yang akan wat hal atas jalan raya...emmmm...sepanjang perjalan dari kolej, ad je transport lain yang akan hon bas sy naik ni td...ble tibe bas lain nak masuk line bas yang sy naik, baru sy perasan bas ni agak gile cara bawa nye....nyaris langgar bas yang nk masuk tu tanpa fikir penumpang yang ramai dalam bas masa tu...nasib baik bas yang da masuk setengah line tu berhenti....memang gila.....driver bas ni pun 1 hal lagi, kalau nak mintak tambang biar la dengan cara yang betul....walaupun driver ni agak berusia, tp ada lagi penumpang lagi berusia dari dia yang xmampu nkak gerak laju2....sabar la....kesian kat yang xsempat nak naik tu...kesimpulan nye...apa2 pun yang kita lakukan mesti la sabar, hormat yang lain...bukan main ikut suka hati....kita kn 1Malaysia...huhu...sekian=)

Tuesday, 28 June 2011

~hAppY BiRthDaY AyaH~

hari ni birthday ayah syg sy...hehehe....selamat hari lahir ayah....semoga pjg umor & murah rezeki...syg ayah selalu...& syg la kat sume family sy jgk kn...hihi...agak2 ape eh the best yg ptt bg kat ayah?? mmg xmampu la nk bg hadiah mhal2 kn...huhu...skng pun blaja lg brng2 sndri pun mak ayah yg bg kn...hehe...klau stakat mase skng memang boleh bagi pointer terbaik jela...& duk diam2 kat cni...hehe...blaja tuk family & diri sendiri...t ble da abis blaja, da bejaya leh la belanje mak ayah jalan2 kat tempat mak ayah suke....minggu ni anak mu akan pulang ye...hehe....(macam da lame je xblik kn...padahal tiap2 minggu mesti nk balik je..rumah xjauh mane pun kn..hehe) emmmm...balik semule cite pasal ayah...(suke lari tajuk..hehe) ayah memang the best...sempoi, budiman, open minded, sume2 yang terbaik is ayah sy MUHAMAD NASIR...hihi...wlaupun muke nampak garang sampai leh wt org len takut nk dekat tp ayah memang pemurah dgn senyuman nye...hehe....Love U ayah...mmmmuuuaaaahhhh =P

Monday, 27 June 2011

-memang best =)

bru je lpas tgk cite karak...hahaha....cite yg KRU wt tu kn mmg best...klau da tgk seblum subuh mmg xleh tdo la wt nye....sakit jantung pun boleh ad klau kte yg sihat2 ni...hehe....memang seram...bru la muke hntu...ending agak touching2...huhu..tp tetap best...to all my be<3 family, t kte tgk same2 eh...hehe...cte yg best la lpas 'jangan pandang belakang' is 'karak'...(sebenar nye suke cite yg KRU wt..hehe) ape2 pun...sape xtgk mesti tgk...bace doa dlu la sblum tgk(o_*) hehe

Sunday, 26 June 2011

imbas kenangan...(o_*)

ok...apa yg anda semua fikirkn?? hehe
emmm.....skng masih lg zaman sekolah kn wlaupun blaja kolej da..tp sdap nk kate blaja kat skolah yg name kolej...hehe..agak mencabar klau kite nk banding kn waktu blaja kat sekolah rendah, menengah sampai la ni...masuk kolej da...emmm....duit pun cmtu gak...makin tinggi blaja mkin bnyk gune duit...tp ilmu xgune duit nk dpt kn...huhu(ayat cm mak ayah ckp plak...hehe) tp klau nk jd cite la kn...kecik2 dulu nye impian lain..tp ble da msuk kolej blaja lain plak..haha...pelik..tp ni la..tp bile da makin besar ni bru la knal ape itu hidup...susah senang kne harungi jugak la kn...bak kate omputeh "life must go on"...hehe...seronok, sedih, hampa, sume2 mcm2 la kte rase...tp yg paling best...ape yg kte rase sume nye mesti kte kongsi ngn family memmber kn...huhu...(lot of love u all...hehe)...ape2 pun hidup tetap kne trus kn walaupun susah tuk kita hadapi..sbb Allah s.w.t da janji kn kite tuk bg halangan yg kite mampu tempuh je...so, hidup susah senang kite enjoy & senyum selalu untuk tmbah berkat dlm diri kite...=)...(mcm ahli motivasi pun ad gak ayat ni..hehe) dah xnk taip tuk ni da...hehehe...tp rindu masakan mak bile duk jauh ckit ni...huhu...

kenapa??

lahir nye blog ni hanye tuk rilex2 sambil update2 cite baru tuk kongsi ngn org ramai....emmmm....suke becerite tp xth cmne nk tulis....so, selain nk rilex2 kongsi2 ni boleh gak la tmbah n tingkatkn idea nk menulis....walau pun bukan reporter kn.....hehehe....emmm.... JADI...selamat menjadi pembaca yg best tuk bg idea tuk sy jgk eh....peace (n_n)